لزوم ایجاد سازوکاری برای بررسی برنامههای متنوع مرتبط با مسئولیتهای اجتماعی، کمّی نمودن هزینهها، ارایه پیشنهادهای اولیه منطقی، ارتباط میان این برنامهها با فعالیتهای بانکی و اطمینان از همراستایی برنامههای مزبور با برنامه کسب و کار بانک، طراحی و تدوین ساختار استراتژیک مسئولیتهای اجتماعی بانک را گریزناپذیر نمود. بر این اساس، ایجاد رویکردی استراتژیک که ترکیبی از چشمانداز، ماموریت، استراتژیها و برنامههای متنوع سازمانی است، به عنوان نقشهراه بررسی فعالیتهای مسئولیت اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.
با توجه به استقرار نظام مدیریت استراتژیک در بانک و تدوین و بازنگری استراتژیها بر مبنای تحلیل محیط (فرصتها و تهدیدها) و شرایط داخلی بانک (نقاط قوت و ضعف)، تصمیمات استراتژیک از نظر تاثیرشان بر ذینفعان مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرد و در نهایت، استراتژی کارآمد و بهینه انتخاب میشود. اتخاذ این رویکرد و انطباق استراتژیهای مزبور با مفهوم مسئولیتهای اجتماعی، موضوعات متعدد جدیدی را به مجموعه فعالیتهای سازمانی اضافه نموده به نحوی که در نهایت باعث گردید این فعالیتها از هدف حداکثرسازی سود هم فراتر روند.
رویکرد استراتژیک بانک به موضوع مسئولیتهای اجتماعی در تصویر بالا نشان داده شده است.